Winter Romania Historic Rally

Două săptămâni până la Winter Romania Historic Rally, competiție ajunsă la a 6-a ediție

Data: 11 Ianuarie 2022 /
  • Este binecunoscut faptul că de 6 ani încoace, raliul care deschide sezonul de raliuri dar și cel automobilistic în România este mult îndrăgitul raliu de zăpadă dedicat automobilelor cu însemnătate și valoare istorică
  • Dacă acum mai bine de 30-40 de ani, automobilele despre care vom vorbi puțin, dominau celebrele probe speciale ale etapelor mondiale și internaționale, acum, acestea au primit o pată de culoare prin raliurile ce doresc să reproducă acele câteva momente și emoții pe care echipajele le aveau înainte de anii '80-90.
© Flavius Croitoriu / Rally Art.ro

   Ca o mică introducere în ceea ce înseamnă Romania Historic Rally, ne întoarcem în timp până în 2016, atunci când, inițiatorul proiectului, francezul Paul Lacombe a rămas plăcut impresionat de specialele din județul Covasna, făcându-și o promisiune că anul ce urmează va aduce automobilele istorice la Covasna. Acest lucru s-a concretizat în luna februarie a anului 2017, atunci când, la prima ediție, raliul istoric a adunat la start un număr de 22 de echipaje, printre acestea numărându-se și două echipaje românești: Mirela Bucovicean și Georgiana Gologan, respectiv Gabriel Stanciu și George Ladopoulos. 

   Ediția din acest an a raliului de iarnă se va desfășura în perioada 20-23 ianuarie, iar până la această dată sunt anunțate 32 de echipaje în concurs, respectiv alte două ca deschizători. Iar dacă am vorbit de prima ediție, nu putem să omitem prezența la startul celei de-a 6-a ediții a câștigătorilor din 2017, Patrick Ferrier și Laurence Bussod, cu același model Citroën AX 4x4 Proto Turbo. De altfel, cei doi au absentat la o singură ediție, la cea din 2021, francezii fiind prezenți la toate celelalte ediții de iarnă. De ce am zis "de iarnă" ?! Întrucât, viziunea și ambiția lui Paul Lacombe l-au purtat în a pune bazele unui raliu destinat acelorași tip de mașini, dar pe macadamurile brașovene și covăsnene.

© Flavius Croitoriu / Rally Art.ro

   Dar să revenim la iernile noastre, care nu mai sunt ce-au fost odinioară, pe lista de înscrieri provizorie îi regăsim și pe Emile și Olivier Breittmayer, belgienii aducând de câțiva ani încoace, modele superbe din colecția proprie, o colecție ce însumează peste 100 de automobile nu doar istorice ci și de epocă, cu perioade de fabricație cuprinse între anii '30 și '70. Bineînțeles, cei doi nu vor concura în echipaj, ci vor prelua controlul asupra volanului, iar în timp ce Emile va fi secondat de Alexis Thomas într-un Subaru Impreza 555, nu altul decât cel la volanul căruia s-au aflat Charles Munster în victoria din 2020 dar și Frederic Rosati la ediția de anul trecut. Cât despre Olivier, acesta va fi secondat de același Eric Forney cu care ne-a obișnuit, însă ceea ce lista de înscrieri nu cuprinde dar noi am aflat, aceștia vor concura cu un superb și impecabil model Toyota Celica GT-4.

   Și pentru a nu încheia seria celor ce se vor bucura de probele de pe platoul Comandău, trebuie să îi amintim și numele lui Maxime Vilmot, unul din cei mai buni și experimentați navigatori din automobilismul sportiv, cu peste 230 de starturi, trece din nou la volan, pentru a cincea oară pe specialele din Covasna. Și dacă am amintit de experiență în automobilismul sportiv, prezența lui Jean-Claude Andruet cu siguranță va trezi amintiri plăcute celor ce au copilărit în perioada sa de glorie, pilotul francez având în palmares două titluri de campion al Franței în anii '68 și '70, un titlu de campion european în '70, dar și multiple victorii și podiumuri în Campionatul Mondial de Raliuri.

 

   Cât despre prezența românească la start, Constantin Răileanu revine la start după o pauză îndelungată, urmând să piloteze modelul Ford Escort RS 2000 MkI. Totuși, nu va fi singurul român de la start, întrucât la start se vor afla și Cristiana Oprea alături de Alexia Parteni, în postura de deschizători cu forțosul PUG (Peugeot 208 R2).

© Flavius Croitoriu / Rally Art.ro

 

  • Ediția din acest an a Winter Romania Historic Rally va aduce 16 probe speciale de-a lungul a 3 zile de concurs, formatul acestora fiind identic cu cel al ediției anterioare.

 

   Joi, 20 ianuarie, echipajele vor putea să-și testeze setările la mașină și să se obișnuiască cu suprafața în cadrul Shakedownului ce va avea loc pe drumul spre Vila Alpin, după intersecția din vecinătatea Cabanei Maria, intervalul orar fiind cuprins între orele 09:00-17:00.

   Vineri, 21 ianuarie, raliul va debuta oficial cu prima specială, aceasta fiind urcarea pe "Chiuzul Păpăuțiului", o specială cu lungime totală de 14,7 km, prima mașină de concurs fiind programată la ora 15:48. Ajunse în Comandău, la lumina farurilor, echipajele vor parcurge proba "Hârboca/Pârâul Halom" dus-întors, o probă cu o lungime totală de 17,2 km, prima mașină de concurs urmând să pornească în sensul ”Hârboca” la ora 16:21 în timp ce, după o regrupare de 01h 20', echipajele vor parcurge proba în sens invers, prima mașină de concurs fiind programată pentru a lua startul la ora 18:14, ziua încheiându-se cu sosirea în parc service/ferme din Covasna.

 

   Sâmbătă, 22 ianuarie și una din cele mai pline zile va cuprinde cele două urcări pe drumul ce leagă stațiunea Covasna de comuna Comandău, prima urcare fiind programată pentru ora 09:03 atunci când prima mașină de concurs va lua startul, în timp ce startul celei de-a doua urcări este programat pentru ora 10:54. Între cele două urcări ale speciale "Comandău", organizatorii au inclus și o coborâre pe cei 14,7 km ai probei "Păpăuți", startul primei mașini de concurs fiind programat pentru ora 09:31. La finalul celei de-a doua treceri pe "Comandău", echipajele vor avea o regrupare de o oră în comuna Comandău, după care, începând cu ora 12:42, atunci când prima mașină de concurs va lua startul, partea secundă a zilei va debuta cu speciala "Mica Siriu 1" de 20,6 km lungime. După finiș, echipajele vor parcurge în regim de etapă drumul până la celebra intersecție în "Y", de unde echipajele vor porni în încheierea primei bucle, prima mașină de concurs fiind programată să ia startul pe "Korpás 1" la ora 13:44. Înaintea startului buclei secunde, concurenții vor avea din nou, o regrupare în Comandău, dar de 45 de minute, după care, startul celei de-a doua treceri pe "Mica Siriu" este programat la ora 15:07 cu prima mașină de concurs. Ultima specială a zilei, "Korpás 2" va încheia a doua zi de concurs cu cei 9 km, prima mașină de concurs fiind programată să ia startul la ora 16:09

   Duminică, 23 ianuarie și totodată, ultima zi de concurs va începe cu o nouă urcare pe speciala "Comandău", prima mașină de concurs urmând să ia startul la aceeași oră ca și în ziua anterioară, adică 09:03. Echipajele se vor îndrepta din nou spre drumul ce leagă Comandăul de Mica Siriu și Zăbrătău, însă formatul probelor va fi ceva mai diferit. Dacă sâmbătă, acestea vor parcurge speciala "Mica Siriu" la vale, duminică acestea vor parcurge speciala în urcare. Dar, ziua de duminică va începe pe tronsonul respectiv, identic cum se va sfârși cea precedentă, adică cu speciala de 9 km în sens invers, numită "Bețașu", cu prima mașină de concurs la ora 09:41. După parcurgerea etapei de legătură, echipajele se vor alinia la startul "Mica Siriu invers 1", prima mașină de concurs fiind programată să ia startul la ora 10:24. O nouă regrupare în Comandău și echipajele vor reveni pe bucla secundă, prima mașină de concurs fiind programată să pornească de la start la ora 12:52 în cazul "Bețașu 2", respectiv ora 13:35 pentru "Mica Siriu invers 2". Fără regrupare, echipajele se vor îndrepta către ultima probă specială care va trage cortina peste a 6-a ediție a raliului, acestea coborând pentru ultima oară pe cei 14,7 km ai specialei "Păpăuți", prima mașină de concurs fiind programată pentru ora 14:23.

© Flavius Croitoriu / Rally Art.ro

   Pentru cei ce își doresc să urmărească raliul de pe marginea probelor speciale, echipa noastră vă informează despre restricțiile de circulație care se vor impune. Astfel, pentru cei ce își doresc să participe joi la Shakedown, trebuie să știți că intervalul orar în care traficul va fi închis circulației este cuprins între orele 09:00-17:00.

   Ziua de vineri aduce și ea câteva restricții de circulație, în cazul urcării pe "Chiuzul Păpăuțiului", traficul va fi restricționat în intervalul orar 14:30-18:00. De menționat aici este faptul că drumul este de utilitate forestieră, aparținând unui OSP*. Cât despre drumul ce leagă Comandăul de zona Benedek și Hârboca, jud Buzău, trebuie să știți că traficul va fi închis în intervalul orar 14:30-20:00.

 

   Ziua de sâmbătă aduce 2 restricții de circulație mari și late, prima din ele fiind pe DC14 ce leagă stațiunea Covasna de comuna Comandău. Acolo, traficul va fi închis circulației publice în intervalul 08:00-13:00, cu o excepție de 10 minute în intervalul 10:00-10:10 pentru ce se îndreaptă spre Comandău și o altă excepție de 10 minute în intervalul 10:10-10:20 pentru cei ce se îndreaptă spre Covasna. Cea de-a doua restricție va fi pe drumul dintre Comandău și Mica Siriu, acolo unde, traficul va fi restricționat preț de 7 ore în intervalul 11:00-18:00 cu posibilitatea unei prelungiri. De menționat și aici faptul este că drumul ce leagă comuna Comandău de Mica Siriu este de utilitate forestieră.

   Ziua de duminică și ultima zi de concurs vine la pachet cu 3 restricții de circulație. DC14 între Covasna și Comandău va fi din nou închis circulației publice, în intervalul 08:00-11:00. Drumul dintre Comandău și Mica Siriu va fi și acesta din nou restricționat, în intervalul 13:00-16:30. Ultima restricție de circulație vine pe traseul dintre Păpăuți și Comandău, unde circulația va fi restricționată în intervalul 13:00-16:30

© Flavius Croitoriu / Rally Art.ro

 

Articol semnat de,

Cristian OLTEAN - jurnalist sportiv autorally.ro și ofițer de presă Winter Romania Historic Rally 2022

 
 
 
 
 
 
Odată cu această actualizare a listei de înscrieri, vin vești bune! Zăpada este bine stabilită de o săptămână în Covasna și Comandau, iar pentru săptămâna viitoare este încă așteptată.
În această listă, să cităm revenirea grajdului Cobra cu o intrare semnificativă de șapte mașini, inclusiv una încredințată președintelui, Eric Torrejon.

 

În timp ce lista de înscrieri de mai jos crește, potecile forestiere și brazii de la Comandâu se albesc. Prietenul nostru SIMON Arpad, organizatorul local, a mers să verifice traseele etapelor și ne-a trimis aceste câteva poze. Vei observa urmele unor destepti care incep sa recunoasca si sa ia notite.



înapoi la lista de competiţii


Metalubs