7. Winter Romania Historic Rally
Paul Chabloz, al 7-lea câștigător de la Romania Historic Winter Rally
Numărându-se printre cei mai longevivi participanți ai Romania Historic Winter Rally – cu 6 prezențe, francezul Paul Chabloz și-a trecut numele pe lista câștigătorilor etapei de iarnă din Covasna, după ce s-a impus la capătul celor 13 probe speciale ale ediției 7
A fost o ediție aparte față de cele precedente, fapt datorat în totalitate temperaturilor și precipitațiilor de afară. Practic, în loc de zăpadă a predominat macadamul și noroiul, în timp ce gerul a fost suplinit de un aer călduros de primăvară. Doar diminețile și serile târzii s-au asemănat într-o oarecare măsură cu începutul sau sfârșitul iernii. Deși au fost speranțe până în momentul startului de vineri, 19 ianuarie, echipajele de concurs au fost nevoite să-și „încalțe” mașinile cu pneuri pentru macadam.
„De 7 ani încoace, acesta a fost primul raliu la care nu am mai avut motive să ne îmbrăcăm gros. Totuși, am fi preferat să facem acest lucru și să avem zăpada pe care ne-o doream cu toții, atât noi cei din echipa organizatorică, cât și sportivii, mecanicii și spectatorii. A fost o ediție aparte, care ne-a pus la grea încercare pe toți cei implicați, însă bucuria unui final în care singurele intervenții au fost cele de extragere ale mașinilor din afara probelor speciale, ne mulțumește pe deplin.” – a spus Simon Árpád – președintele Club Auto Crono – organizator local.
Asemenea ediției din 2022, competiția a debutat cu urcarea pe proba specială „ChiuzulPăpăuțiului”, scurtată la 12,30 de km. Nu doar proba de debut s-a asemănat cu ultima ediție, ci și câștigătorii acesteia – Paul Chabloz și Philippe Escobar (BMW 325 iX E30) fiind mai rapizi cu aproape 20 de secunde decât corsicanii Pierre Vivier-Muglioni și Pierre-Jean Finidori(Subaru Impreza WRX). Condițiile meteorologice au făcut ca cei aproape 17 km ai probei „Hârboca” să devină impracticabili în a doua parte, astfel că s-a luat decizia ca regruparea să se realizeze în comuna Comandău, urmată de coborârea pe aceeași probă „ChiuzulPăpăuțiului”. Victoria acesteia din urmă a trecut în contul lui PatricePerche și Julien Saunier (Subaru Impreza GT Turbo), însă lideri peste noapte au rămas aceeași Chabloz cu Escobar, cu un avantaj de 14,5 secunde în fața belgienilor Grégoire De Mevius și André Leyh (Nissan Sunny GTI-R), în timp ce a treia treaptă a podiumului provizoriu a fost completată de Pierre Lafay și Dominique Savignoni (Ford Escort RS 1800 MKII).
Cea de-a doua zi a Romania Historic Winter Rally a început cu prima urcare a probei „Comandău”, victoria aparținând campionului absolut al Belgiei din 1996 – Grégoire de Mevius, care a repetat performanța și pe cea de-a doua urcare a aceleiași probe. Totuși, coborârea pe proba specială „Păpăuți” a fost adjudecată de același Paul Chabloz, astfel că la finalul primei bucle a zilei, francezul rămânea cu un avantaj de aproape 6 secunde în fața vecinului său belgian. Din păcate pentru acesta din urmă, tot efortul s-a sfârșit prematur pe prima trecere a probei „Mica Siriu”, lăsându-le cale liberă lui PatricePerche și Julien Sauniersă-și adjudece a doua victorie de probă a acestei ediții. Deși avea un avantaj de peste un minut, Paul Chabloz știa că probele din jurul Comandăului pot deveni o capcană în orice clipă, fapt pentru care a forțat nota pe cei 9 km ai specialei „Korpás 1”, majorându-și avantajul la aproape două minute. Povestea s-a repetat și pe ultima buclă, cu Perche victorios pe „Mica Siriu 2” – cea mai lungă probă a raliului, respectiv cu Chabloz învingător pe „Korpás 2”.
Înaintea startului ultimei zile de concurs, Chabloz și Escobar aveau un avantaj de 2m 23,3s în fața lui Perche și Saunier, respectiv peste 5 minute peste Vivier-Muglioni și Finidori, cei ce au încheiat prima zi de concurs pe trei roți după un impact cu un parapet de beton pe coborârea specialei „ChiuzulPăpăuțiului Invers”. Cea din urmă zi de concurs a adus după sine și o decizie neplăcută pentru echipaje, dar esențială pentru siguranța lor. Din nefericire, precipitațiile de peste noapte au transformat a doua parte a probei lungi „Mica Siriu” într-o adevărată probă de off-road, fapt pentru care s-a decis să se păstreze doar speciala scurtă „Bețașu 1” de 9 km, cu regrupare și revenire pe „Korpás 3”, urmată de coborârea pe „Păpăuți 2”. Nemaiavând motive să forțeze, liderii raliului au redus ritmul, lăsându-i pe urmăritorii lor direcți – PatricePerche și Julien Sauniersă-și adjudece atât urcarea pe „Comandău 3” cât și singura trecere pe „Bețașu 1”. Alergând în culorile echipei GRally Team, Christophed’Ansembourg împreună cu tatăl său Werner s-au impus pe „Korpás 3”, în timp ce ultima specială a fost adjudecată de aceeași Perche și Saunier, cei doi oferind una dintre cele mai mari dovezi de fair-play ale acestei ediții, alegând să-i tracteze pe Chabloz și Escobar până-n ultimul control orar.
Astfel, Paul Chabloz și Philippe Escobar (BMW 325 iX E30) nu doar că au devenit al 7-lea echipaj care s-a impus în clasamentul general al etapei de iarnă, dar au și obținut prima victorie absolută din carieră. Cei doi au fost urmați pe podium de PatricePerche și Julien Saunier(Subaru Impreza GT Turbo), respectiv Pierre Vivier-Muglioni și Pierre-Jean Finidori (Subaru Impreza WRX).
Același podium ocupat în totalitate de francezi s-a repetat și în cazul grupei dedicate automobilelor cu tracțiune integrală(VHC4), în timp ce victoria categoriei mașinilor cu tracțiune pe o singure punte(VHC2) a mers la Pierre Lafay și Dominique Savignoni (Ford Escort RS 1800 MKII), urmați pe poziția secundă de un alt echipaj din hexagon – ThierryColney și Florian Zingle (Ford Escort RS 2000 MKII), podiumul fiind completat de belgienii Alexandre Felsenhart și Rodrigo DelMarmolcu prima generație de Ford Escort, modelul RS 1600 MKI.
Singurul echipaj 100% feminin a fost format din franțuzoaicele Ambre Boucherie și Margot Pottier (Subaru Impreza GT Turbo), cele două obținând victoria în clasamentul Women, urmate de elvețiana CélimèneLachenal secondată de Pierre-Yves Belotti – tot din Elveția, cu un Ford Escort RS 2000 MKII.
„Această ediție de iarnă s-a asemănat mai mult cu cea de vară pe care o programăm pentru vara acestui an. Din nefericire nu ne putem lupta cu vremea și nici nu o putem controla după bunul plac. Mă bucur totuși că am putut organiza acest raliu, însă cel mai mult mă mulțumește că la festivitatea de premiere ne-am revăzut cu toții întregi și sănătoși – sau poate puțin răciți. Sfârșitul acestui raliu nu înseamnă că misiunea noastră se încheie aici, întrucât continuăm planificarea programului pentru Romania HistoricGravel Rally și ne gândim pentru data următorului raliu de iarnă – în care sperăm că zăpada și gerul nu ne va mai ocoli.” – a punctat la finalul festivității de premiere și Paul Lacombe – organizator și președinte Romania Historic Rally
Semnat,
Cristian Oltean – ofițer de presă Romania Historic Winter Rally și jurnalist sportiv Autorally.ro
2023 restrictii de circulatie publica
Traseul Comandau – Drum forestier Darnau (direcția Papauti -2 km)
Plecare si revenire in Comandau
19 ianuarie -Joi 09:00 – 17: 00
Traseul Papauti - Comandau
Plecare Papauti dus -intors
20 ianuarie Vineri 14 :30 – 20:30
Plecare Comandau
21 ianuarie Sambata 08 :30 – 12:00
22 ianuarie Duminica 13 :00 – 16:30
Traseul Comandau - Mica Siriu
Plecare dIn Comandau
21 ianuarie Sambata 11 :00 – 18:00
22 ianuarie Duminica 08 :30 – 16:30
Traseul Covasna – Comandau DC14
Plecare din Covasna
21 ianuarie Sambata 08:00-13:00
Deschidere temporara in urcare din Covasna de la ora 10:00-10:10
Deschidere temporara in coborare din Comandau de la ora 10:10-10:20
22 ianuarie Duminica 08 :00 – 11:00
7 eme ROMANIA HISTORIC WINTER RALLY 19-22 JANVIER 2023 | ||||||||
SHAKEDOWN JEUDI 19 JANVIER 2023 | ||||||||
TC | Location | Dist | Program | |||||
SD | Covasna - Hanko - Groupe 1 | 2,00 | 09:00-12:30 | |||||
SD | Covasna - Hanko - Groupe 2 | 2,00 | 13:30-17:00 | |||||
Lever du soleil - 07:50 / Coucher - 17:03 | ||||||||
DEPART SECTION 1 ITINERAIRE VENDREDI 20 JANVIER 2023 | ||||||||
CH/ES/ZR TC/SS/RZ | LOCALITE / LOCATION | ES/SS Dist. km | Distance partiel Liaison dist | TOTAL dist | Temp Impartie Target Time | Vitesse moyenne Speed | Premiere Voiture First car due | |
0 | Depart parc assistance Covasna | 15:00 | Section 1 | |||||
1 | Păpăuți | 17.20 | 17.20 | 0:45 | 22.93 | 15:45 | ||
CHIUZUL PĂPĂUȚI | 12.30 | 0:03 | 15:48 | |||||
1A | Entrée Regroupement A | 0.30 | 12.60 | 0:30 | 25.20 | 16:18 | ||
REGROUPEMENT A | 1:10 | |||||||
1B | Sortie Regroupement A | 17:28 | ||||||
2 | Comandau | 0.30 | 0.30 | 0:05 | 3.60 | 17:33 | ||
CHIUZUL PĂPĂUȚI INVERS | 12.30 | 0:03 | 17:36 | |||||
2A | Arrive parc assistance Covasna | 17.20 | 29.5 | 1:00 | 29.50 | 18:36 | ||
SECTION 1&2 | 24.60 | 35.00 | 59.60 | 41.28% | 3:36 | |||
Lever du soleil - 07:49 / Coucher - 17:05 | ||||||||
DEPART SECTION 2 ITINERAIRE SAMEDI 21 JANVIER 2023 | ||||||||
CH/ES/ZR TC/SS/RZ | LOCALITE / LOCATION | ES/SS Dist. km | Distance partiel Liaison dist | TOTAL dist | Temp Impartie Target Time | Vitesse moyenne Speed | Premiere Voiture First car due | |
3 | Depart parc assistance Covasna | 9:00 | Section 3 | |||||
COMANDĂU 1 | 11.60 | 0:03 | 9:03 | |||||
4 | Comandău | 1.90 | 13.50 | 0:25 | 32.40 | 9:28 | ||
PĂPĂUȚI 1 | 12.30 | 0:03 | 9:31 | |||||
5 | Covasna | 19.05 | 31.35 | 1:20 | 23.51 | 10:51 | ||
COMANDĂU 2 | 11.60 | 0:03 | 10:54 | |||||
5A | Entrée Regroupement B | 2.00 | 13.60 | 0:35 | 23.31 | 11:29 | ||
REGROUPEMENT B | 1:00 | |||||||
5B | Sortie Regroupement B | 12:29 | Section 4 | |||||
6 | Comandău | 2.40 | 2.40 | 0:10 | 14.40 | 12:39 | ||
MICA SIRIU 1 | 19.30 | 0:03 | 12:42 | |||||
7 | Bețașu | 13.50 | 32.80 | 1:10 | 28.11 | 13:52 | ||
KORPAS 1 | 9.00 | 0:03 | 13:55 | |||||
7A | Entrée Regroupement C | 3.90 | 12.90 | 0:25 | 30.96 | 14:20 | ||
REGROUPEMENT C | 0:45 | |||||||
7B | Sortie Regroupement C | 15:05 | Section 5 | |||||
8 | Comandău | 2.40 | 2.40 | 0:10 | 14.40 | 15:15 | ||
MICA SIRIU 2 | 19.30 | 0:03 | 15:18 | |||||
9 | Bețașu | 13.50 | 32.80 | 1:10 | 28.11 | 16:28 | ||
KORPAS 2 | 9.00 | 0:03 | 16:31 | |||||
9A | Arrive parc assistance Covasna | 17.35 | 26.35 | 1:00 | 26.35 | 17:31 | ||
SECTION 3&5 totals | 92.10 | 76.00 | 168.10 | 54.79% | 8:31 |